هنر پارسی(آرم و لوگو)

وبلاگ تخصصی اخبار و دانستنیهای گرافیک ، طراحی لوگو و آرم و سبکهای هنری

هنر پارسی(آرم و لوگو)

وبلاگ تخصصی اخبار و دانستنیهای گرافیک ، طراحی لوگو و آرم و سبکهای هنری

طراحان بزرگ دنیا

  1. جورجیو آرمانی giorgio armani

جورجیو آرمانی، متولد پیاسنزای ایتالیا در سال 1934، یکی از معروفترین و با نفوذترین طراحان لباس است. او پس از فعالیت مختصری که در پزشکی (تحصیل در دانشگاه میلان) و در زمینه عکاسی داشت، تنها بر حسب اتفاق وارد صنعت فشن شد.او پس از خدمت نظام وظیفه، حرفه خود را با یک میزآرایشی ویترینی، در یک فروشگاه بزرگ در میلان با نام لاریناسکنت آغازکرد. او بعدا بیان کرد که سبک کلاسیک خود را، در طول این دوره و به دنبال سفرهای مکرر خود به بریتانیا، رشد و توسعه داده است. او می گوید:" انگلستان واقعا مهمترین مرکز الهام بخش بود. زمانی که

من در فروشگاه لاریناسکنت مشغول به کار بودم، دائما برای کسب اعتبار در بازار، دیدن مغازه ها و یاد گرفتن شیوه کار آنها، به لندن سفر می کردیم. من به خاطر دارم که تعدادی ژاکت کشباف پشمی زرد رنگ در یک بوتیک کوچک دیدم و آنها را به فروشگاه خودمان آوردم، همه فکر کردند که من دیوانه هستم. این ژاکتهای پشمی زرد مورد استفاده دوک ویندسور بودند و مردم متوسط از آن استفاده نمی کردند. این نوع تفکر در مورد این قبیل پوشاک بسیار انگلیسی بود."او در سال 1946، با داشتن دانشی عمیق درباره پارچه و طراحی، به عنوان یک طراح در شرکت پوشاک مردانه نینو کروتی هیتمن استخدام شد. جورجیو آرمانی در سال 1974 اولین مارک لباس مردانه خود را معرفی کرد؛ و اولین مجموعه لباس زنانه او یک سال بعد ارائه شد. از سال 1975، آرمانی به سرعت لباس زیر، لباس شنا، لوازم جانبی، ... را با مارک جورجیو آرمانی راه اندازی کرد و به بازار فرستاد.در سال 1981، اولین سری فروشگاههای پخش و فروش ارزانتر خود، شلوارهای جین آرمانی و بازار بزرگ آرمنی را افتتاح کرد. آرمانی در سال 2000 بخش جدید گریم و آرایشی را به محصولات خود افزود، که توسط پت مگراس طرح ریزی می شد. امروزه امپراطوری آرمانی شامل 2000 مرکز فروش جهانی با فروش سالیانه بیشتر از یک بیلیون دلار می باشد. پس از اینکه پلیس پاریس، خیمه های مشکی نمایش او را در سینت سولپایس پاریس، با این ادعا که ساخت و استقرارآنها امن نیست، ممنوع کرد؛ آرمانی مجبور شد در مارس 1998 درشهرنیویورک کارهای خود را به نمایش بگذارد. در این زمان نمایش های راهرویی او، معمولا جمعیت زیادی را به خود جلب می کرد و رابرت دنیرو، مارک والبرگ، مارتین اسکورسس، سوفیا لورن و بسیاری دیگر به تماشای آن می آمدند.با این حال آرمانی ادعا می کند که از مردم معمولی که در خیابانها هستند، برای طراحی مدل های خود الهام می گیرد. او اعتقاد دارد که لباسها باید برای پوشیدن تولید شود، نه فقط برای نمایش و ترسیم مهارتهایی که او به عنوان یک طراح لباس آموخته است تا لباسهای معاصری را برای زنان تولید کند. لباسهای دارای شانه های پهن به مدلی عملی تر، سودمندتر و انعطاف پذیرتر بدل شده است و مجموعه های آرمانی امروزه زیبا و ظریف هستند. در سال 2000 فوربز، جورجیو آرمانی را به عنوان موفق ترین طراح در دنیا اعلام کرد. با در آمد شخصی 135 میلیون دلار در سال 1999. در سال 2001 این مجله او را در ریف نوزدهم (بعد از خانواده بولگاری و قبل از پراداس در لیست اعضای جدید مد قرار داد مجله او را در ریف نوزدهم (بعد از خانواده بولگاری و قبل از پراداس در لیست اعضای جدید مد قرار داد.

  1. دلچه و گابانا D&G

دلچه و گابانا (یا به اختصار D&G) یکی از معروف‌ترین نام‌ها در جهان فشن است که بعضاً در سایر حوزه‌ها هم به چشم می خورد. این نام در حقیقت نام یکی از سالن های مشهور و سطح بالای فشن است که دومنیکو دلچه و استفانو گابانا آن را تاسیس کرده اند. شرکت دلچه و گابانا در نزدیکی میلان واقع شده است.نشانه های مشخصه تجاری دلچه و گابانا، لباس زیر به عنوان لباس رو، کت شلوارهای راه راه باریک گنگستری، کت هایی که به شکلی اغراق آمیز طرح دار و تزئین شده است، و رنگ سیاه می باشد.دومنیکو دلچه و استفانو گابانا برای طراحی لباس در صنعت هالیوود بسیار مشهور هستند. آنها لباس هایی را برای مدونا، ژیسل بوندچن، مونیکا بلوچی، ایزابل روسلینی، کایلی مینوگ، نیکول کیدمن، دمی مور و بسیاری از افراد مشهور دیگر طراحی کرده اند.دلچه و گابانا اساساً برای خلق مدلهای زنانه کاملا ساده و بینهایت جذاب و فریبنده خود معروف هستند. به آنها لقب«جورج و گیلبرت فشن ایتالیا» را داده اند.دلچه و گابانا بسیاری اوقات از فیلم های معتبر ایتالیایی برای طراحی مجموعه های خود الهام می گیرند. دومینکو دلچه گفت: « ما مجموعه خود را مانند یک فیلم طراحی می کنیم. ما به یک داستان فکر می کنیم و سپس لباس ها را متناسب با آن طراحی می کنیم.»دلچه و گابانا ادعا می کنند که بیشتر به خلق بهترین و مناسبترین مدل توجه می کنند، تا اینکه فقط به گرایشات و سبک فصلی توجه کنند.دلچه و گابانا دو برند اصلی دارد:Dolce&Gabbana: که به کالاهای لوکس و گرانقیمت اختصاص دارد و رسمی تر و دائمی تر است و بیشتر پاسخ گوی گرایشات طولانی مدت است تا تغییرات فصلی.این برند، لباس شنا، لباس زیر، عینک آفتابی، عطر و کیف نیز عرضه می کند.D&G برند غیر رسمی تر این دونفر است و سعی می کند به جای دنبال کردن گرایشات فصل، آنها را ایجاد کند. این برند جوان پسندتر و پر زرق وبرق تر است. این برند هم علاوه بر لباس، لباس شنا، لباس زیر، عینک آفتابی، عطر، جواهرات و ساعت نیز تولید می کند.

  1. والنتینو Valentino

والنتینو گراوانی (Valentino Garavani)، که برای همه با نام والنتینو معروف است، بیشتر از چهل سال است که یکی از برجسته ترین نامها در فشن است و تعدادی از زیباترین و برازنده ترین لباسهای شب و طرح های کلاسیک را خلق کرده است.او در ماه می 1932 در وگرای ایتالیا متولد شد. والنتینو در کودکی به فشن، نقاشی و معماری علاقه زیادی داشت و استعداد بسیار زیاد او در طراحی، او را ترغیب کرد تا طراحی مد و زبان فرانسه را در آکادمی هنر میلان تحصیل کند. والنتینو هنوز نوجوان بود که برای تحصیل در فشن به پاریس رفت و در آنجا مهارت رقص و عشق او به تئاتر فرانسه افزایش یافت.زمانی که او هنوز مشغول تحصیل بود، توانست جایزه معتبری را برای طراحی مد، از دبیرخانه بین المللی پشم (جایزه ای که به یوس سنت لورنت و کارل لگرفلد نیز اهدا شده است) دریافت کند. این جایزه باعث شد تا او توسط طراح لباس، جین دسز شناخته شود و توانست در سال 1950 ، اولین شغل طراحی مد خود را در سالن مد او به دست آورد.والنتینو پیش از آنکه با گای لاروچ مشغول کار بشود، پنج سال با جین دسز همکاری کرد، که در آنجا در میان سایر وظایف خود، با پرنسس آیرن گلیتزین نیز همکاری می کرد. او در سال 1960 اولین مجموعه و سالن مد خود را در رم راه اندازی کرد. او به موفقیتی فوری دست یافت و توانست الیزابت تیلور نکته بین را، که در آن زمان در ایتالیا هنرپیشه معروفی بود، تحت تاثیر قرار بدهد.فیلم زندگی شیرین ( La Dolce Vita ) اثر فدریکو فلینی در سال 1960، موفقیت او را در زمانی که زنان دوست داشتند از سبک لباس این فیلم و همچنین از ستاره آن، آنیتا اکبرگ تقلید کنند، تسریع کرد. پدیدار شدن والنتینو به عنوان یک زنانه دوز برجسته، علی رغم این حقیقت که اساس کار او در رم بود نه در پاریس، موجب شد تا طرح های بی نظیر او در بسیاری موارد مورد تحسین بسیار قرار بگیرد. او برای دامن های تمام قد خود مورد تمجید ویژه ای قرار گرفت، امضای او "والنتینوی سرخ" ( "Valentino red" ) و علاقه او به کنتراست ساده بین سفید وسیاه بود. موفقیت او باعث شد که بوتیکی در پاریس افتتاح کند و برچسب مشهور "V" را عرضه کرد. او در سال 1967 جایزه نیمن مارکوس را دریافت کرد و در سال 1970 نخستین شعبه لباسهای آماده خود را افتتاح کرد و بوتیکهایی در رم و نیویورک تاسیس کرد.جوایز والنتینو همچنان ادامه داشت، بالاترین مدال ممکن در ایتالیا Calvaliere di Gran Croce، توسط رئیس جمهور کاسیگا به او اهدا شد.در سال 1991، والنتینو به مناسبت جشن گرفتن سی امین سال فعالیت خود در فشن، یک مهمانی سه روزه ترتیب داد که پنج میلیون دلار هزینه در برداشت. در میان 1600 مهمانی که از شام پرخرج شب آخر در ویلا مدیسی لذت می بردند، نانسی کسینجر، جینا لولو بریجیدا و الیزابت تیلور دیده می شدند. یک نمایشگاه هم با عنوان " سی سال سحر آمیز" برای تجلیل از والنتینو ترتیب داده شده بود که شامل تعدادی طرح بود که قبلا دیده نشده بود. این مراسم تجلیل مناسبی از مردی بود که تعداد بیشماری لباس شب برای مراسم جایزه اسکار طراحی کرده است و همچنین بعضی از گرانترین لباسهای عروسی در دنیا را برای الیزابت تیلور، کورتنی کاکس و جنیفر لوپز طراحی کرده است.والنتینو برای بعضی از فریبنده ترین افراد دنیا مانند: پرنسس مارگارت، جولیا رابرتز و کلودیا شیفر، لباس طراحی کرده است. موفقیت او در حرفه خود، شیوه زندگی برای او فراهم کرده است که حتی با ثروتمندترین مشتریان خود برابری می کند. والنتینو با پوستی به رنگ قهوه ای سوخته و قفسه لباسهایی از مارک رالف لورن و ساویل رو و البته مارک تجاری خودش، معروف است. در حقیقت او تجسم شخصیتی عالی از مارک خود است. او خانه هایی در نیویورک، نایتز بریج، کاپری، همچنین ویلایی در حومه رم و یک کلبه ییلاقی در گستاد ، یک قصر رومی شش طبقه برای دفتر کار خود و همچنین یک کرجی 43 متری دارد. محدوده دوستان او هنرمندان برجسته ای هستند که او لباسهای آنها را طراحی کرده است.

  1. گوچی Gucci

گوچو گوچی Guccio Gucci پسر بزرگترین تاجر فلورانس است که پس از تحصیل در رشته هنر کار خود را با فروش کیف و کفش فیورنتینی در مغازه ای در فلورانس آغاز کرد. سپس شعبات خود را گسترش داد و با طراحی کیف های دسته حصیری به شهرت رسید.پس از مرگ گوچو مدیریت گوچی به دست پسرانش آلدو، واسکو و رودولفو رسید. بازگشایی شعبه گوچی در رم و میلان توسط آلدو انجام و به همراهی تام فورد (Tom Ford)، پسر طلایی نیویورک، اولین شعبه خود در آمریکا را افتتاح کرد. تام فورد متولد تگزاس و تحصیلکرده رشته طراحی لباس از مدرسه مد Parson در نیویورک است که توانست تمام قدرت گوچی را در دست بگیرد و با کمک آلدو و رودولفو تعداد شعبات را در آسیا، اقیانوسیه و استرالیا و آمریکای جنوبی گسترش دهد. فورد پس از جدا شدن از گوچی به شرکت Yressaint Laurent در پاریس پیوست. بعد از جدایی فورد، مدیریت کمپانی به مائوریزیو پسر رودولفو واگذار شد. در بین شرکت های اروپایی، گوچی تنها مارک معروفی است که بیشترین فروش را در آسیا دارد، به طوری که قسمت عمده ای از درآمد خود را از کشورهای ژاپن، بحرین و چین تامین می کند.طبق نظرسنجی انجام شده توسط موسسه تحقیقات علمی تجاری Nielsen، گوچی به عنوان مطلوب ترین و محبوبترین مارک فشن دنیا برگزیده شد.این شرکت از 25 هزار نفر مصرف کننده و خریدار آنلاین از میان 48 کشوردنیا نظرسنجی کرد؛ در این نظرسنجی از هر پنج نفر یک نفر گفت که اگر پول این مارک مساله ای نباشد، محصولات گوچی را خریداری خواهد کرد.

  1. بیژن پاکزاد

بیژن پاکزاد که معمولا با نام بیژن شناخته می شود، یکی از مشهورترین طراحان جهانی لباس مردانه، عطر و جواهرات است. بیژن برای تعدادی از معروفترین مردان جهان مانند بوش، ولادیمیر پوتین، سناتور جان کری، تونی بلر، پل آلن، رونالد ریگان، آرنولد شوارزنگر، تام کروز، آنتونی هاپکینز، استیو واین، شهرام ناظری و حتی طراحان بزرگی همچون جورجیو آرمانی، تام فورد و اسکاردلارنتا و بسیاری دیگر لباس طراحی کرده است.

ورود بیژن به دنیای فشن

بیژن پاکزاد 4 آپریل سال 1944 در تهران متولد شد. بیژن در سوئیس و ایتالیا تحصیل کرد و پس از فارغ التحصیلی، مدت 15 سال در اروپا زندگی کرد و در سال 1973 به آمریکا مهاجرت کرد. به گزارش دوخت (www.dukht.com) بیژن نخستین بوتیک خود را در سال 1976 در بورلی هیلز کالیفرنیا افتتاح کرد. این فروشگاه در حال حاضر یکی از گرانقیمت ترین فروشگاه های جهان است. او از آن سال به بعد مجموعه های فصلی و لوازم جانبی خود را برای معروفترین افراد دنیا طراحی می کند.

عطر و ادکلن های بیژن

عطر و ادکلن های مردانه و زنانه بیژن برای شیشه های حلقه ای شکل متمایز خود معروف است. یکی از این شیشه ها در نمایشگاه دائمی موزه موسسه اسمیتسونین در واشینگتن(که بزرگترین موزه علمی-فرهنگی -تحقیقاتی جهان است) در معرض نمایش قرار دارد.
در سال 1988 عطر بیژن برای مردان(Bijan for Men) جایزه موفق ترین عطر مردانه را از جوایز فی فی انجمن عطر - که معتبرترین جوایز عطر دنیا است و به منزله جوایز اسکار صنعت عطر محسوب می شود- دریافت کرد و عطر بیژن برای زنان(Bijan for Women) جایزه بهترین بسته بندی عطر زنانه را از آن خود کرد.در سال 1997 بازهم بیژن در جوایز فی فی انجمن عطر، جایزه ستاره عطر مردانه سال و بهترین آگهی تبلیغاتی مردانه را برای عطر مایکل جوردن(Michael Jordan Cologne) دریافت کرد.
عطر دیگر بیژن با نام DNA ، در سال 1995جایزه ایگنوبل(که تقلیدی از جایزه نوبل است و همه ساله در اوایل اکتبر به ۱۰ دستیابی برتر که ابتدا باعث خنده و سپس به فکر فرو رفتن مردم می‌شود، اعطا می‌شود) را از دانشگاه هاوارد دریافت کرد. این عطر هیچ درزوکسى ریبونوکلئیک اسید نداشت و در یک شیشه مارپیچی شکل به بازار وارد شد. اسم این عطر از حروف اول اسم فرزندان بیژن، دانیل، نیکلاس و الکساندرا ترکیب شده است.

مهمترین جوایز بیژن

دکترای افتخاری علوم و هنرهای زیبا از دانشگاه لیبرتی آمریکا: سال 2007
جایزه سال مرد ایرانی از انجمن جوایز ایرانی کانادا: 2006
جایزه بهترین بسته بندی سال دنیا در بخش مردانه و زنانه از نمایشگاه جهانی HBA: 2002
نامزد جایزه بهترین عطر سال جوایز فی فی انجمن عطر در بخش مردانه و زنانه:2001
نامزد جایزه بهترین بسته بندی سال در بخش مردانه و زنانه از جوایز فی فی انجمن عطر: 2001
نامزد جایزه بهترین عطر سال از جوایز فی فی انجمن عطر برای عطر مایکل جوردن: 1999
نامزد جایزه بهترین عطر سال از جوایز فی فی انجمن عطر برای عطر مردانه و زنانه DNA : 1996
جایزه شهروند ممتاز از شهر فلادلفیلا: 1993
جایزه تقدیر زیباشناختی از بیژن، طراح مردانه: لس آنجلس سال 1993
جایزه استوبن برای بهترین طراحی شیشه عطر: 1993
بهترین عطر مردانه مجله هارپرز بازار: 1992
جایزه کلایو(Clio) برای بهترین آگهی تبلیغاتی: 1993- 1990-1988
جایزه کلایو برای بهترین بسته بندی لوازم آرایشی:1990
جایزه بهترین بسته بندی عطر زنانه برای عطر بیژن برای زنان از جوایز فی فی انجمن عطر: 1987
نامزد جایزه بهترین بسته بندی عطر مردانه برای عطر بیژن برای مردان از جوایز فی فی انجمن عطر: 1987
بیژن برای مردان برنده بهترین عطر سال از جوایز فی فی انجمن عطر: 1987
بیژن از سال های 1980 تا 1987 به طور متوالی و پس از آن در سال های 1990 تا 1995 هر سال توانست جایزه خلاقیت را از مجله Art Direction دریافت کند.

بیژن: نماد زیبایی، سلیقه و تجمل

بیژن دارای سه فرزند است، دانیال از همسر اولش و نیکلاس و الکساندرا از دومین همسر او هستند. الکساندرا در حال حاضر به عنوان مانکن فشن کار می کند.
بیژن در بورلی هیلز کالیفرنیا زندگی می کند، اما خانه هایی در نیویورک، میلان و فلوریدا دارد. نمایشگاه و سالن نمایش مجلل 12 میلیون دلاری بیژن در بورلی هیلز به سبک مدیترانه ای ساخته شده است. دکوراسیون و طراحی این سالن با شکوه قابل ستایش است. خانه او هم زیبایی خاصی دارد. حیاط تزئین شده منزل او با 600 گلدان ایتالیایی از گلهای زرد رنگ آراسته شده است. هر کدام از اتاق ها ترکیب رنگی خاصی دارد، مثلا مشکی و زرد یا قهوه ای و کرم. عکس های قاب شده از آگهی های قبلی بیژن، نمایش ها و مشتریان مشهور او بر دیوارها نقش بسته است. قصر زیبای بیژن 23 پارکینگ ماشین دارد و نمادی از زیبایی، تجمل و سلیقه است.

کیفیت، زیبایی و سادگی

بیژن عاشق بحث و مجادله است و تمایل ذاتی و درونی او به سمت غیرمعمول بودن است. کیفیت، زیبایی و سادگی سه نکته کلیدی است که فلسفه فشن بیژن را توصیف می کند. طرح های بیژن همیشه با نهایت توجه به کیفیت انجام می شود.
در سال 1989 مجله آمریکایی ونیتی فیر بیژن را در لیست شیک پوش ترین افراد جهان قرار داد.
بیژن می گوید: « دنیا گفت همنوا و هماهنگ با من باش. دنیا گفت در کمترین پایه باقی بمان. دنیا گفت مصالحه و سازش کن ...و من دنیای خود را ساختم.»
ترجمه و تالیف در واحد ترجمه سایت دوخت

  1. کالوین کلاین طراح مد آمریکایی

یکی از طراحان کلاسیک امریکایی است که جین ،پیراهن ونیز طیف وسیعی از انواع پوشاک و دیگر محصولات مربوط به آن را کاملا به سبک آمریکایی در آورد.
وی در سال 1942 در یکی از محلات فقیر نشین نیویورک متولد شد. زمانی که پنج ساله شد، علاقمند بود هنگامی که مادر بزرگش خیاطی می کند، کنار او بنشیند و به او کمک کند . دوستان خواهرش از او می خواستند که برای عروسک شان لباس بدوزد. در تمام طول دوره کودکی اش کالون برای سرگرمی لباس طراحی می کرد.
او دوران تحصیلاتش را در دبیرستان هنر گذراند و در همان زمان به موسسه تکنولوژی مد در نیویورک ملحق شد.در سال 1963 در سن 21 سالگی فارق التحصیل شد. هنگامی که او دانش آموز بود به عنوان روزنامه فروش در نشریه پوشاک زنان Womens war daily کار می کرد.
اولین شغل او پس از پایان تحصیلاتش کمک طراح یک موسسه مد به نام دن میلستین DAN MILLSTEIN بود .میلستین مردی مستبد بود اما کالوین با او ماند تا بتواند به همراهش به پاریس برود و با صنعت مد فرانسه اشنا شود.
در سال 1964 کالوین ازدواج کرد که حاصل این ازدواج دختری به نام مارسی بود. یک سال بعد او میلستین را ترک کرد و به شرکت هالدون HALLDON LTD پیوست اما همزمان خودش نیز لباس طراحی می کرد . اولین بار در سال 1967 یک نشریه تجاری کار های او را مورد تحسین قرار داد.
در سال 1967 کالوین به همراه دوستش باری شوارتز BARRY SCHWARTZ از دوستان دیگرشان پول قرض کردند و شرکتی برای خود تاسیس کردند. آنها اولین سفارش خود را که 50000 دلار ارزش داشت در سال 1968 از یکی از فروشگاه های معروف نیویورک دریافت کردند و این یک موفقیت بزرگ برای این طراح جوان و جویای نام بود. او کم کم پله های ترقی را طی می کرد و با طرح لباس های زیبا روز به روز بر معروفیتش افزوده می شد. یکی از موفق ترین کار های او طراحی یک ژاکت جلو باز دکمه دار از روی لباس ملوانی بود که با استقبال زیادی روبه رو شد.
در ابتدای دهه 1970 کالوین به اهمیت طراحی لباس های زیبا و راحت روزمره که آمریکاییها به آنها اسپورت می گفتند پی برد وبا ابداع نوعی لباس راحتی که شامل یک پلیور یقه اسکی ودامن گشاد بود به شهرت فراوانی دست یافت.
در سالهای 1973و1974 او جایزه اسکار مد آمریکا به نام coty awards را از آن خود کرد. کالوین کلاین با خلق لباس های زیبا برای زنان جوان امریکایی به یکی از معروف ترین طراحان مد بدل شد.او که در سال 1973 از همسرش جدا شده بود توانست در سال 1997 حدود 90 میلیون دلار درآمد کسب کند.
سال 1978 سال بسیار پر کاری برای او بود .در این سال او طراحی لباس های مردانه و جین را آغاز کرد و اولین عطر خود به نام calvin klein را به بازار عرضه کرد .سال بعد بود که عکس او بر روی جلد مجله نیوزویک newsweek چاپ شد.
با اینکه در دهه 1980 از جین طراحی شده او بسیار کپی برداری شد ولی او توانست شهرت و محبوبیت نام خود را همچنان حفظ کند. در تمام مناسبت ها لباس های او به خوبی به فروش می رسید و ثروت فراوانی برای او به ارمغان آورد.
مجله های معروف ، آگهی های او رامی پذیرفتند و موجب جلب مشتری بیشتر برای او و بالا رفتن تیراژ مجله خود می شدند. در سال 1986 او با کلی رکتور Kelly rector که مدت سه سال به عنوان طراح برای او کار می کرد ازدواج کرد.در سال 1993 مجموعه لباسهای او برنده جایزه cfda شد.
در سال 2000 او خط تولید لوازم آرایش و بهداشتی پوستی خود به نام color را راه اندازی کرد. در همان سال مسئولان نیویورک تصمیم گرفتند برای تقدیر از این هنرمند لوحی برنزی را که اسم وی بر ان نقش بسته است در خیابان هفتم که خیابان مد نیویورک است تعبیه کنند. در سال 2003 کالوین کلاین، فرانسیسکو کوستا برزیلی Francisco costa را برای لباس های زنانه استخدام کرد .لباس های مردانه را هم ایتالو زوچلی italo zocchelli طراحی می کند. در شب اسکار سال 2003 و در میان هنرمندان حاضر در مراسم جنیفر کونلی Jennifer Connolly ژاکت و پیراهن مشکی رنگ و زیبایی بر تن داشت که توسط کالوین کلاین طراحی شده بود. کالوین کلاین هنوز هم هر سال مجموعه لباس های بسیار زیبایی ارائه می کند. وی حدود 30 سال است که مشغول طراحی و ارائه لباس است.
او می گوید هدف من این است که از اصالت و زیبایی خیاطی سنتی در طراحی لباس های راحتی و واقع گرایانه خود استفاده کنم . او لباس های ساده خود را با رنگ های ملایمی طراحی می کند که هم برای زنان و هم برای مردان قابل استفاده هستند.

  1. ایلی صعب

ایلی صعب ( elie saab که در فارسی و عربی "الی ساب" هم نوشته می شود )، طراح برجسته و مشهور لبنانی، یکی از بزرگترین نام‌های فشن و طراحی زنانه سطح عالی(Haute couture) در خاورمیانه و دنیا است. او معمولا با نام اختصاری ES معروف است. او برای بسیاری از افراد مشهور دنیا و ستارگان هالیوود مانند کریستینا اگیلرا، بیونس نولز، کاترین‌زتا‌جنز، شارلیز ترون، اوا لانگوریا، جسیکا سیمپسون، پاتریشیا هیتون، سلما هایک و بسیاری دیگر لباس طراحی کرده است.

کودکی و اشتیاق هنری

ایلی صعب روز 4 جولای 1964 در بیروت متولد شد. ایلی از کودکی به دنیای هنر اشتیاق داشت و این علاقه او را به دنیای فشن رهنمون ساخت. او خیاطی را از زمان کودکی آغاز کرد و از همان زمان می‌دانست که روزی زندگی و عمر خود را در این راه صرف خواهد‌کرد. صعب در سال 1981 به پاریس رفت تا به تحصیل فشن بپردازد، اما در سال 1982 به لبنان بازگشت تا سالن خود را افتتاح کند.

نابغه زودهنگام

در سال 1982 وقتی که صعب فقط 18 سال داشت، اولین برند خود را در بیروت افتتاح کرد. در همین سال او اولین مجموعه خود را ارائه کرد که با استقبال و تشویق فراوان همراه شد. نشریات لبنانی از او با عنوان «‌نابغه زودهنگام» نام بردند. در دهه 80 شهرت ایلی در سراسر خاورمیانه پخش شد.
در سال 1997 صعب اولین طراح غیرایتالیایی بود که به عضویت گروه Camera Nazionale della Moda ایتالیا درآمد و در سال 1997 نخستین مجموعه خارج از لبنان خود را در رم به نمایش گذاشت و مجموعه بهار و تابستان خود را در هفته آلتامدا رم نمایش داد. صعب در سال 1998 نمایش مجموعه آماده پوشیدن خود را در میلان آغاز کرد و درهمان سال نمایشی در شهر موناکو در جنوب شرقی فرانسه برگزار کرد.

ورود به هالیوود و اوج شهرت

ایلی صعب (الی ساب) اولین طراح لبنانی بود که برای یک برنده جایزه اسکار لباس طراحی می‌کرد، او در سال 2002 برای هال بری، برنده اسکار لباس طراحی کرد و پس از آن به شهرت بسیار رسید.پس از آن، صعب برای بسیاری از افراد مشهور هالیوود همانند کریستینا اگیلرا، بیونس نولز، کاترین‌زتا‌جنز، شارلیز ترون، اوا لانگوریا، جسیکا سیمپسون، پاتریشیا هیتون، سلما هایک و بسیاری دیگر لباس طراحی کرده است.
ایلی در جولای 2003 اولین مجموعه سطح عالی زنانه خود را درپاریس به نمایش گذاشت. مجموعه بهار و تابستان 2006 او هم نخستین مجموعه آماده پوشیدن او در پاریس بود.

ادغام سبک شرقی و غربی

مدل‌های ایلی صعب جزئیات و تزئینات شرقی و خاورمیانه را با فشن اروپایی ادغام می‌کند و برتن افراد مشهور دنیا و هالیوود می‌درخشد.
او همیشه در مجموعه‌های خود از پارچه‌های مجلل و گرانبها، تزئینات فراوان و بسیار لوکس و شیک و لوازم جانبی استفاده می‌کند. لباس‌های شب و لباس‌های عروس تزئین شده و پوشیده از کریستال ایلی صعب، شاهزادگان و افراد مشهور را به سمت خود جلب می‌کند. شعبه لباس آماده پوشیدن او هم با استفاده از حریر و ابریشم‌های رنگی روشن، مروارید‌‌دوزی و تورهای قلابدوزی شده، از حس زیباشناختی و زنانه مشابهی برخوردار است.

مجموعه طراحی زنانه سطح عالی(Haute couture)

رومانتیک و زنانه بودن جنبه غالب بر طرح‌های ایلی صعب است. لباس های شب او با زنانگی و تزئینات ظریف و زیبای فراوان، او را به کارشناس و استاد هنرهای زیبا در زمینه فریبندگی بدل می‌کند. صعب همیشه برروی تور و حریرها کار می‌کند، قلابدوزی، گلدوزی، تور پوشیده با مروارید، کریستال و نخ‌های ابریشمی.
لباس‌های عروس صعب هم به طور کامل با کریستال‌های مات و کدر پوشیده می‌شود و مقدار فراوانی پارچه‌ شیک و مجلل در مدل‌های خود به کار می‌برد و هیچگاه از دنباله بلند لباسها که عروس‌ها را به ملکه‌هایی خیالی بدل می‌کند، دست برنمی‌دارد. یکی از خصوصیات ویِژه نمایش های فشن صعب این است که حداقل 10 لباس عروس در مجموعه‌های او وجود دارد.

دلبسته فرهنگ لبنانی

ایلی صعب عمیقا دلبسته و علاقمند فرهنگ کشور خود است؛ اما در همان حال به فشن اروپا هم عشق می‌ورزد. سبک او ادغامی بین فرهنگ و هنر شرقی و غربی است.سالن هنری اصلی او در لبنان است و علاوه براین سالن و کارگاه‌های هنری در میلان و پاریس نیز دارد. طرح و مدل های او در حال حاضر در سرتاسر دنیا قابل دسترس است. صعب می گوید:« من عاشق طراحان بزرگ ایتالیایی و فرانسوی هستم و آنها را تحسین می‌کنم.»

  1. کریستین دیور

شهرت کریستین دیور به عنوان یکی از مهمترین طراحان لباس زنانه در قرن بیستم زمانی آغاز شد که او اولین مجموعه خود را در سال 1947 ارائه کرد. او دراین مجموعه " نگاه جدید" New Look را معرفی کرد . ترکیب شانه های گرد شده و منحنی ، یک کمربند تنگ که محکم بسته می شد و دامن حجیم و پف دارنگاه جدیدی بود که از ماورای ظرافت ، زنانگی و توانگری به مد و پوشاک زنان نگاه می کرد . پس از سالهای بسیاری که از استفاده اونیفورمهای نظامی ، کمبودها و محدودیتهای مربوط به لباسهای مردانه می گذشت ، دیور نه تنها یک نگاه جدید را ارائه کرد بلکه یک چشم انداز و نظریه جدید را معرفی کرد .دیور پس از تولد تا سن ده سالگی در نورماندی فرانسه بود و در ده سالگی به همراه والدین خود به پاریس رفت . او پس از تحصیل در علوم سیاسی ، در ارتش خدمت کرد . طراحی لباس را تا سال 1935 شروع نکرده بود ، در این سال او به پاریس بازگشت و شروع به فروش طرحهای اولیه خود کرد . رابرت پیگرت طراح لباس، او را در سال 1938 استخدام کرد . در طول جنگ جهانی دوم ، دیور در جنوب فرانسه خدمت می کرد ، سپس در سال 1941 دوباره به پاریس بازگشت و در سالن طراحی بزرگتری برای لوسین للونگ مشغول به کار شد . دیور در سال 1946 با پشتیبانی مارشال بوساک ، صاحب کارخانه منسوجات ، سالن مد خود را افتتاح کرد. دیور کمک کرد تا پاریس محاصره شده پس از جنگ ، مجدداً به پایتخت و مرکز مد تبدیل شود. هر کدام از مجموعه های او در سراسر این دوره دارای موضوعی بودند . در بهار سال 1947، مانکنی با نام پیشنهادی " کارول " یا "شکل 8" ارائه کرد که مدل جدیدی بود با شانه های برجسته ، رانهای مشخص و برجسته و کمری باریک . درمجموعه بهار سال 1953، با نام لاله ، تعداد زیادی تصویرهای پرگل و نقشدار را نشان می داد . مدل " خط A " بهار سال 1955 ، با کمری نامشخص و نیمرخی صاف که بر روی رانها و پاها پهن و عریض می شد به حرف A بزرگ شباهت داشت . بعضی از طرحهای دیور به زمان امپراطوری دوم و سایر سبکهای تاریخی شباهت داشت و از آنها شبیه سازی شده بود ، اما او همچنین لباسهای مردانه را طراحی می کرد و آنها را بخشی از مدلهای قفسه مدرن قرار می داد . دیور در آخرین مجموعه خود احساس کرد به مدلی ملایم تر نیاز دارد و لباسهای خواب زنانه ، پیراهنهای آستین کوتاه (تونیکهای) تنگ و پوششی شبیه لباس ساری زنان هندی طراحی کرد. دیور به همرا شریک خود جکووس رووت ، درایجاد قراردادهای کاری در تجارت مد پیشگام شد . در سال 1948 ، او قراردادهای پر سودی در معامله برای لباسهای خز دار ، جورابهای زنانه ساق بلند و عطر ترتیب داد که نه تنها ایجاد در آمد و منفعت می کرد ، بلکه او را به یک نام خانوادگی و آشنا بدل کرد . در حالی که سالن مد دیور امروزه هنوز در حال پیشرفت است ، مرگ نا بهنگام دیور در سال 1957 دنیای مد را از یک رهبر بزرگ صاحب سبک محروم کرد . کریستین دیور با نام خود تنها یک دهه طراحی کرد ، اما تاثیر او در مد تا سالهای بسیاری پس از آن باقی خواهد ماند .
نیم تنه " بار" کریستین دیور با شانه های شیب دار ، نیم تنه منحنی و برش دار ، کمر باریک و فشرده و رانهای باد کرده و حجیم نمونه ای از مجموعه " نگاه جدید" اوست . این مدل انکاری بر سبکهای دهه های 20 و 30 قرن بیستم بود ، همچنین به طور آشکاری مرهون سبکها و مانکن های اواخر قرن نوزدهم بود. اگرچه به نظر می رسید که این مانکن ساخته شده دردهه 1950 ، تا حدودی باعث راحتی و استراحت قسمت پایینی بدن می شد ، مجلات مد کنترل و رژیم غذایی سختی را تحمیل کردند. در سال 1949 ، وگو رژیم غذایی ایکس را معرفی کرد ، یک رژیم 750 کالری در روز که باید ده روز ادامه می یافت و چندین نسخه از آن در دهه 1959 منتشر شد . یک سرمقاله در سال 1953 در " بازار چنگ نواز" بیان کرد ، افرادی که در حفظ شکل و ظاهر مناسب خود موفق نیستند " به اندازه کافی و مناسب در مورد اینکه بخواهند در بهترین حالت ظاهری ممکن خود دیده بشوند ، نظری ندارند " . این تاکید و اهمیت دادن به کنترل داخلی و حفظ شکل ظاهری مناسب شاید دلیلی شد تا لباسهای زیر بزرگ و حجیم قرن نوزدهم زیاد در مانکن ها و مدلها استفاده نشود . کمربندهای تنگی که به عنوان لباس زیر در دهه 1950 معرفی شد تنها چهار اینچ عرض داشت . بیشتر لباسهای ورزشی در این دهه روش دیور را دنبال می کردند
دیور فرصتی یافت تا برای تئاتر مدلی از یک زن با نیم تنه مردانه در حال کشیدن سیگار خلق کند. به جای برگردان یقه اطلسی ، او از یک نوار اطلسی مشکی استفاده کرد .دیور عالی طراحی می کرد ، مانند نخستین تغییرشکلهایی که او در لباسهای فلانل (نوعی پارچه ابریشمی) خاکستری در لباسهای زنانه ایجاد کرد . این لباس در اصل با یک کت اطلسی بلند پوشیده می شد. برای مجموعه بهار سال 1953 دیور ، علاقه او به باغبانی در انتخاب پارچه ها ، رنگها و همچنین درانتخاب نامهای مجموعه (لاله) و طرحهای شخصی و جداگانه منعکس شد . تازگی ، طراوت و معصومیتی که در مجموعه سال1952 وجود دارد ، در مجموعه سال 1953 به طور کامل نمایان شد . پس از سخت گیری های دیور در بسیاری ازمجموعه های اول خود ، او به روشی مانند نقاشی کردن رو آورد. مدل A در ابتدا ، لباس جشن عروسی اولیویا هاویلند را به خاطر می آورد . این لباس با پشمی خاکستری رنگ ، تغییر شکلی از لباس مردانه به شکل ظاهری زنانه می باشد . مهمتر از همه ، این لباس نماینگرعلاقه زیاد دیور به دوزندگی و پارچه های مردانه است . مدل خطی A دردهه 1960 از این الهام گرفته است .وگو (پانزده سپتامبر 1948) درباره یقه فوق العاده این لباس نوشت : " دور گردنی با شیب تند و لایه ای اریب به یک سمت ." جمع شدن نامتقارن پارچه در دور گردن به شکلی مشابه دامنهای 1948 است که در قسمت پایین در جلو بسته می شود و قسمت زیادی از شانه را برهنه نشان میدهد. در این مدل دیور ازپارچه کتانی یا جنس های دیگر در دکلته لباس استفاده نکرده است . او به راحتی یک نوع ابریشم طبیعی برای یقه باز لباس به کار برده است تا نوعی "شرم وعفت" تعدیل پذیر را حفظ کند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد